måndag 10 december 2012

Red velvet-muffins

10 december
  
Ja, när ni ser den här bilden tänker ni kanske: oj vad ambitiös hon är! Ja, lite pysselgalen blev jag minsann. Såg sådana där roliga dekorationer med födelsedagsbarnet på internet någonstans och tänkte att det ville jag med göra. Och så kastade jag mig utan skyddsnät ut på photoshop för första gången. Jag tänkte, jag testar. Och döm om min förvåning när jag faktsikt rodde iland mitt projekt ganska så direkt! Det är inte ofta!
 
Ja, så var det ju det där med muffinsen. Jag har en stor muffinsbok och jag tänkte att baka muffins är ju easy peasy. Jag slår till och beställer fina (läs dyra) formar på internet. Börjar väl ana oråd när jag hällt upp 12 (receptet är beräknat till 10-12 st) välfyllda formar och jag har ca hälva smeten kvar. Ja, ja. Jag ställer ut 9 formar till och börjar grädda.
 
Oj, vad det rann över kan vi säga. Tre stycken muffins var inte dränkta med muffinssmet på  utsidan. Det var mina fina, specialbeställda formar det. Jag hade varken tid, lust eller motivation att göra om det, men eftersom jag gjort de festliga dekorationerna ville jag ju absolut inte strunta i muffins. Så vad göra? Jag klippte servetter i fyra delar och "slog in" med presentsnöre. Blev ju faktiskt ganska festligt. Hade man ju kunna gjort med vanliga formar från ica. Se där! Ett litet tips till er om ni vill piffa upp några trista formar hemma.
 
Nä, men om jag skulle avsluta den här lilla uppsatsen och ge er receptet istället. Ok, så gör vi!
 
Du behöver till 10-12 AMERIKANSKA muffins (som ni säkert själva har räknat ut):
3 ½ dl vetemjöl special
1 tsk bikarbonat
½ tsk salt
1 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
3 ½ dl strösocker
2 ägg
1 msk vitvinsvinäger
1 dl rapsolja
2½ dl filmjölk
1-2 msk röd karamellfärg, till önskad färg
 
Glasyr (här vill jag säga att jag fick en hel skål med glasyr över, så nästa gång kommer jag att halvera):
200 g philadelphiaost
8 msk osaltat smör
700 g florsocker
2 tsk pressad citronsaft
 
Strössel
 
Gör så här:
Sikta ihop mjöl, bikarbonat , salt , kakao och vaniljsocker i en skål.
Vispa socker och ägg poröst. Tillsätt sedan vitvinsvinäger, olja och filmjölk. Tillsätt karamellfärg och vänd i mjölblandningen till en jämn smet.
Fördela smeten i muffinsformar och grädda i 175 grader i 20-25 minuter.
 
Glasyr:
Rör philadelphiaost och smör mjukt med handvisp. Blanda i florsocker och rör tills krämen är mjuk. Blanda slutligen i citronsaften.
 
Bred på glasyren när muffinsen svalnat. Garnera med strössel.


 


Inga kommentarer: