torsdag 20 december 2012

Magnus franska kola

20 december
Hittade en handskriven lapp bland mina julrecept som jag blev nyfiken på att prova. Jag har skrivit lappen själv, men har ingen aning om vem Magnus är. Säkert någon framstående konditor. Fransk kola är hur som helst favorit bland praliner för min del. Jag slarvade lite med att röra hela tiden så smeten skar sig, men det var då rakt inget fel på smaken på den delen som valde att tjockna!

Du behöver:
400 g mörk choklad
1,5 dl socker
2 dl vispgrädde
0.75 dl honung

Gör så här:
1. Vik ihop ett bakplåtspapper till en fyrkantig form ca 15 x 20 cm. Sätt på ett värmetåligt fat. Olja in pappret lätt.
2. Hacka chokladen. Koka upp socker, grädde och honung under omrörning. Tillsätt chokladen och rör tills allt har blandats.
3. Koka tills massan håller för kulprovet (ca 30-45 minuter).
4. Häll ut kolan i pappersformen. Låt den kallna över natten och skär sedan upp den i fyrkantiga bitar.



Inga kommentarer: