lördag 22 december 2012

Lakritsmarshmallows

22 december

Det har aldrig slagit mig att man kan göra egna marshmallows. Men så fick jag se ett recept på dessa lakritsmarshmallows och då blev jag väldigt nyfiken och tvungen att prova. Det var lite kladdigt och annorlunda, men det blev en fin smak och ett exotiskt inslag åtminstone på mitt godisbord.

Du behöver:
2 ½ msk gelatinpulver
1 dl kallt vatten
3 ½ dl strösocker
2 ½ dl ljus sirap
1 krm salt
½ dl vatten
2 msk lakritspulver eller fint mortlad turkisk peppar
1 msk solrosolja (det fungerar med all naturell olja utom kallpressad oliv- eller rapsolja)
2 dl florsocker

Gör så här:
Blanda gelatinpulvret med 1 dl kallt vatten i en bunke.
Blanda socker, sirap, salt och ½ dl vatten i en kastrull. Låt smälta på låg värme tills sockret löst sig.
Höj värmen och koka blandningen utan att röra om, till termometern visar 130 grader (använd digitaltermometer).

Vispa (med elvisp) försiktigt ner sockerblandningnen i gelatinblandningen. Höj hastigheten och vispa blandningen tjock och vit, 5-10 minuter. Tillsätt lakritspulvret och blanda ordentligt.

Pensla en liten långpanna med solrosolja och häll i smeten. Bred ut med en slickepott. Smörj gärna även den med olja.
Täck över med plastfolie och låt stå över natten. Skär eller klipp kakan i bitar och rulla i florsocker.



2 kommentarer:

sandra sa...

Det lät spännande

Catha sa...

De där var farligt goda...å jag som tycker att marshmallows är vidrigt i vanliga fall.