torsdag 6 december 2012

Chokladrulltårta med hallon

6 december


Inte helt otippat följde jag tv-serien "Hela Sverige bakar". En trevlig serie med sommar, godsaker och ett tävlingsmoment. Men på senare tid så är Birgitta Rasmussen (en av domarna) i mitt huvud varje gång jag tar ut nåt ur ugnen. Hon står där med sitt stora gråa hår och knallröda läppar och tittar kritiskt på resultatet och säger nåt i stil med: "Njaaa, den var inte riktigt färdiggräddad i mitten!" eller "Jag tycker inte smakerna kommer fram riktigt!" 
När jag bakade den här rulltårtan sa hon: "En aaaaning bränd.Och så har den spruckit!!"
Åh vad jag önskar att hon kunde ge mig lite tips stället. Men icke.

Rulltårtan blev jättegod (även om den inte blev så vacker). Alldeles lagom söt tack vare kesellan och lyxig tack vare alla hallon. Och med en klicka grädde på toppen blev den ännu bättre.
Nästa gång hoppas jag Johan Sörberg tittar förbi istället.

Du behöver:
3 ägg
1 ½ dl strösocker
3/4 dl potatismjöl
½ dl vetemjöl
½ dl kakao
1 tsk bakpulver

Fyllning:
2 dl grädde
½ burk kesella
2 msk socker
2-3 dl hallon

Gör så här:
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda de torra ingredienserna och sikta ner i äggsmeten. Rör om försiktigt och bred ut smeten på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen i 250 grader i ca 5 minuter.
Sockra ett bakplåtspapper och stjälp upp kakan på det. Pensla papperet kakan gräddats på med kallt vatten så lossnar det lättare. Låt den svalna under handduk.
Vispa grädden och blanda med kesella och socker. Rör sist ner hallon. Bred ut krämen och rulla ihop från långsidan. Rulla papperet runt om och ställ kallt en stund så går den lättare att skära.



Inga kommentarer: