söndag 8 augusti 2010

Svart vinbärssaft


Hade stora planer för saftandet i sommar. Maken och jag lånade mina föräldrars hus en vecka. Glad i hågen gick jag ut för att plocka vinbär. Men till min stora förvåning hade barndomens långa rader av vinbärsbuskar försvunnit och endast en ensam buske stod kvar. Och jo, jag åker "hem" flera gånger om året, så jag borde ha märkt det förut. Bären som fanns räckte i alla fall till att fylla den lilla 2,5 dl-flaskan med saft...

2 l svarta vinbär
6 dl vatten
6 dl socker per avrunnen liter saft

  • Lägg bären och vattnet i en kastrull och koka 20 minuter
  • Häll bärmassan i en silställning. Låt den självrinna minst 30 minuter
  • Mät saften och koka upp den, tillsätt sockret
  • Häll upp i rena, varma flaskor


1 kommentar:

yasemin sa...

Skönt att det blev ngt utav det i alla fall: :)