måndag 9 augusti 2010

Skrädmjölsdrömmar


Vår barndoms granne tant Märta brukade baka dessa goda drömmar. Nu har jag själv provat att göra dem och det var verkligen mycket enkelt och precis lika gott som jag minns. Av nån anledning ger skrädmjölet, som är ett stenmalet fullkornsmjöl gjort på rostad havre, kakorna en lätt kolasmak. Och som alla kakor av den här sorten smälter de i munnen...

Du behöver:
160 g smör
2 dl socker
3 dl skrädmjöl
2 dl vetemjöl
1½-2 tsk hjorthornssalt
2 tsk vaniljsocker

Gör så här:
Blanda alla ingredienserna. Rulla till drömmar. Grädda i 160 grader ca 30 minuter.

4 kommentarer:

Unknown sa...

låter mycket gott!
fin ny design ni har.
/Sandra

Catha sa...

Himlars vad snygg sidan är... Det ser ut som mördeg!

... och vad jag gillar det det står vem av er som lagt upp nå´t.

Jag har ett litet bakbekymmer som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med. Jag behöver ett alternativ till bröllopstårtan som är både gluten, laktos och nötfri. Har ni bakproffs nå´t förslag?

Systrarna sa...

Vad kul att ni gillar det nya utseendet! Lite förnyelse piggar alltid upp.

Jag är verkligen inte bra på allergialternativ, men man kan ju hitta en del tips på nätet. T ex på siten allergimat.com finns en bröllopstårta med hallon och choklad som är gluten-, laktos- och nötfri. Den verkar vara lite lik Sigges sommartårta jag gjorde för ett tag sen. Vill man göra det lite enklare för sig finns glutenfria bakmixer att köpa. Ett stort LYCKA TILL!!

Kram, Viveka

Catha sa...

Toppen!