söndag 24 oktober 2010

Chokladrutor


Ibland när jag ska göra ett inlägg upptäcker jag att syrran precis har lagt in ett smaskigt recept. Det hände idag. Men med tanke på vädret så var det väl kanske inte så chockartat att man var fikasugen... Så här kommer dagens andra inlägg.

Jag var sugen på choklad och hittade receptet på de här smaskiga chokladrutorna från boken Långpannans lov.

Du behöver:
100 g smör
100 g blockchoklad
2 ägg
2 dl socker
drygt 1 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
50 g nötter (hoppade jag över, men det tror jag är gott för icke-allergiker)
2 tsk pulverkaffe (jag tog en msk starkt bryggkaffe istället)
1 msk hett vatten

Gör så här:
Smält smöret och lyft det av plattan. Bryt chokladen i bitar och låt den smälta i smöret.
Vispa ägg och socker pösigt. Lös pulverkaffet i vattnet. Hacka nötterna.
Rör samman alla ingredienserna utom nötterna. Häll smeten i en liten långpanna/form klädd med bakplåtpapper. Strö över nötterna. Grädda i 175 grader i 25 minuter. Skär kakan i rutor när den har svalnat.

Inga kommentarer: