måndag 26 november 2012

Lakritsfudge

Tänkte att det härmed lakritsfudge nog skulle vara nåt för mig. Letade recept och hittade ett här.
Oj så gott! Lakritspulver är verkligen effektivt, smaken stannar kvar länge i munnen.
 
 
Du behöver:
3 dl mjölk
3 dl socker
0,5 dl kakao
1 nypa salt
1 tsk vaniljsocker
25 g rumsvarmt smör
2 msk lakritspulver
 
Gör så här:
Blanda mjölk, socker, kakao och salt i en tjockbottnad kastrull. Koka upp under omrörning och låt koka i ungefär 40 min. Rör om ordentligt några gånger under tider.
Gör kulprovet för att testa om fudgen är klar. Rör därefter ner smör, vaniljsocker och lakritspulver. Rör smeten blank.
Häll upp smeten i en form (20*20 cm) med bakplåtspapper. Låt stelna.
 
Frågan var man köper lakritspulver brukar alltid dyka upp. Det finns naturligtvis i olika specialbutiker, säkert i nätbutiker om man letar och nu läste jag någonstans att det även finns på Panduro. Så det är nog bara att hålla ögonen öppna :)

6 kommentarer:

Sandra sa...

Gud så gott - det där ska testas!
Kan även meddela att lakritspulver numera även finns på alla större ICA-butiker. Kung Markattas - den är grym!

Anonym sa...

Tog evigheter och blev inte särskilt god, sockrig och smakar mer choklad än lakrits...tummen ner för detta recept!

Systrarna sa...

Oj, vad olika man kan tycka! Jag tyckte verkligen att det var god och dominant lakritssmak. Jag använde mig av rålakritspulver, kanske du hade någon annan variant? Och att det tar tid att koka fudge får man nog räkna med tyvärr.
/Ellinor

Ida sa...

Hej! Låter väldigt gott... Men blir det sötlakritssmak eller saltlakrits?

Anonym sa...

Hej hopp...
Lakritspulver hittade jag faktiskt i en helt vanlig ICA supermarket... stod fin i bakavdelningen.. Märket: Kung Markatta, så ekologiskt oxå!!!

/Masken

Unknown sa...

Jag rörde i lite salmiaksalt (finns också på Panduro) vilket blev supergott!