söndag 5 december 2010

Lussekatter


I år har jag bestämt mig för att inte julstressa. Jag brukar inte ha så väldigt många "julmåsten", men det är ju trots allt en hel del man vill hinna med. En sak jag inte tänker dra in på är mina lussekatter. Jag använder mig av samma recept sen många år tillbaka och blir lika nöjd varje år. Sen köper jag pepparkakor och glögg och bara myser!

Du behöver:
50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g Kesella lätt
2 påsar saffran, 1 g
1 ½ dl strösocker
½ tsk salt
ca 17 dl vetemjöl

Garnering: russin
Pensling: ett uppvispat ägg

Gör så här:
Smula jästen i en bunke. Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till 37 grader. Häll degspadet över jästen. Rör om så att jästen löser sig. Tillsätt Kesella, saffram, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta tills degen blir blank och smidig och släpper bunkens kanter. Tillsätt ev mer mjöl. Låt jäsa i ca 40 minuter.

Baka ut ca 35 stycken bullar. Jäs i ca 30 minuter.
Pensla med ägg. Grädda i 225 grader ca 8 minuter.

3 kommentarer:

Ingrid sa...

Varm choklad och lussebullar det är mums!
Jättefin blogg och jag blir lyrisk när jag kollar på alla recept.:)
Ha det bra!
Ingrid

Ellinor sa...

Vad roligt att du gillar vår blogg! Nu tar vi en bulle till ;-)
/Ellinor

Anonym sa...

SMARRISMARRSMARR