tisdag 23 mars 2010

Herman

Så har även vi fått äran att ta hand om, baka och äta upp Herman. Herman är en surdegskaka som sprids runt som ett kedjebrev i vårt område just nu och min äldsta son fick honom av sin kompis på förskolan. Vi tog hand om honom, rörde om honom och matade honom enligt instruktioner i 10 dagar och bakade sedan ut honom. Han blev riktigt god och inte på nåt sätt sur om någon skulle tro det. En klick grädde till förhöjde smaken.


I Herman finns:
1 del (söt) surdeg
1 ½ dl matolja
3 ägg
3 tsk bakpulver
100 g hackade nötter (inte i vår variant)
2 st rivna äpplen
3 ½ dl mjöl
2 ½ dl socker
1 tsk salt
100 g hackad choklad
2 tsk kanel

Allt blandas ihop och gräddas i en form (26-29 cm) i 175 grader längst ner i ugnen cirka 45 minuter.

5 kommentarer:

Sandra sa...

Gud va den sprids. Bakade min herman i lördags. Fick den av en mamma på jobbet. Tycker det är en väldigt rolig variant av ett kedjebrev. Blev väldigt positivt överraskad av smaken!

Sofia S sa...

OjOj oj! Herman gjorde jag också.. fast för 8 år sen!

Systrarna sa...

Oj Sofia! Är han så gammal?? Men fortfarande så god...

Helena S sa...

Vilken fin blogg ni har!

Vad roligt att ni också har en Herman! Jag ska baka ut min Herman imorgon, ska bli mycket spännande! :-)

Systrarna sa...

Helena!

Kul att du gillar vår blogg. Hoppas din Herman blev god han också.