torsdag 18 mars 2010

Vit chokladtryffel

Jag blir alltid så sugen att göra chokladtryffel när jag hittar recept på det, men hittills har jag inte lyckats 100%-igt nån gång... Den här varianten ska man spritsa ut och meningen är att det ska bli snygga, vridna toppar av det. Som ni ser på bilden blev mitt resultat långt därifrån och jag skitade ner spritsen i onödan då de bara flöt ut.

Jag hittade en ny form av vit blockchoklad, en som var smaksatt med citron och lime. Jag använde den och uteslöt spriten i tryfflarna. De blev riktigt goda, så jag är inte helt missnöjd.

Gör så här:

Smält 200 g vit choklad, ½ dl vispgrädde och 1 msk florsocker på svag värme i en kastrull. Ta från värmen och låt svalna något innan 1 msk calvados tillsätts. Vispa kraftigt tills det blir luftigt. Lägg smeten i en spritpåse och spritsa ut toppar i små pappersformar. Garnera eventuellt med kakpynt.

Inga kommentarer: