tisdag 9 juni 2009

Wienerrutor

Mammas läckra wienerrutor som är nåt slags mellanting av bullar och wienerbröd. Bakas i långpanna enligt receptet nedan.


75 g jäst
2,5 dl mjölk
150 g smör
2 ägg
0,5 dl socker
0,5 tsk salt
ca 8 dl mjöl

Gör en vanlig vetedeg. Låt jäsa 20-30 min.
Gör under tiden fyllningarna:
2-3 dl marsan eller vaniljkräm (enl. recept på paketet)
Smörkräm: 150 g smör och 1,5 dl socker röres ihop. (ev. vaniljsocker också.)

Dela degen i två delar, kavla den ena till en långpannas storlek. Lägg den påbakplåtspapper i en långpanna. Bred marsan el. vaniljkräm över. Kavla den andra delen (lika stor som den första) 0ch bred ut smörkrämen på den. Rulla ihop den som en rulltårta. Skär ca 35 bitar av "rulltårtan" och lägg dem på marsankrämen med snittytan uppåt. Jäs 20 min. Pensla med ägg.
Grädda i 220 grader ca 10-15 minuter. Skär rutor när den kallnat.
Florsocker på vid servering.

1 kommentar:

Unknown sa...

nu ska jag baka dem. har sett fram emot det sen jag såg dem. Gott hoppas jag