tisdag 5 juni 2012

Äppel- och kanelmuffins

Jaha, då har vi tydligen gått in i sommarmånaden juni. Men utanför fönstret är det november. Regnigt, blåsigt och kallt - inte alls som man önskar så här i syren- och avslutningstider. Så jag håller mig inomhus och sätter på ugnen och bejakar hösten med att baka en sats äppelmuffins. Medan kaneldoften sprider sig så tänder jag lite levande ljus och längtar lite till efter sommaren.

Du behöver:
150 g smör
2 dl socker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
½ dl mjölk
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 äpple
kanel

Gör så här:
Rör smör och socker vitt och pösigt, gärna med elvisp. Rör i äggen, ett i taget. Tillsätt vaniljsocker och mjölk. Blanda mjöl och bakpulver och rör i smeten. Fyll smeten i muffinsformar i muffinsplåt. Skär äpplet i tärningar och blanda med kanel och ev lite strösocker. Plutta i ett gäng äppelbitar i varje muffins. Grädda i ca 15 minuter i 200 grader.

1 kommentar:

Amy's piece of cake sa...

Muffinsen ser verkligen goda ut och jag instämmer, brrrr så kallt det är. Jag hoppas verkligen vi får en varm sommar framöver!