onsdag 27 juli 2011

Yin & yang-muffins

För ett tag sedan berättade Martina Haag i tv att hon gillar att experimentera och göra samma maträtt om och om igen tills den blir perfekt. Sån är inte jag. Jag vill att det ska bli bra första gången, annars får det va. Det innebär att jag behöver ett bra recept och sedan följer jag det till punkt och pricka (och jag betackar mig för "efter behag"-mått!).
Men det är klart... när man gjort samma recpet hundra gånger så kan till och med jag sträcka mig till att ändra någon detalj för att få lite variation. Så inspirerad av en uuunderbar muffin jag fick av Lufthansa under en flygtur testade jag att göra dessa muffins: hälften vanilj och hälften kaffe/choklad. För att slippa hålla på att dela mått gjorde jag en hel sats av varje sort. Det gick riktigt bra och det blev riktigt gott. Jag kanske borde börja tänka lite mer utanför lådan.

Du behöver:
150 g smör
2 dl strösocker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
½ dl mjölk
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Chokladsats:
150 g smör
2 dl strösocker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
½ dl kallt kaffe
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
3 msk kakao

Gör så här:
Rör smör och socker vitt och pösigt, gärna med elvisp. Tillsätt ett ägg i taget.
Tillsätt vaniljsocker och mjölk/kaffe.
Blanda vetemjöl, bakpulver och kakao (i ena satsen) och rör ner det i smeten.
Klicka ut en del chokladsmet och en del vaniljsmet i muffinsformar och grädda i 200 grader i ca 20 minuter.

7 kommentarer:

Kakmonstret sa...

Låter spännande!

Blueberry girls sa...

vilka coola muffins



www.bakealittlecake.blogspot.com

Kakmonstret sa...

Ja vilka coola muffins! De måste jag testa att göra någon gång!

Men flöt inte den ljusa och mörka smeten ihop? De verkar lite svåra att göra!:)

Systrarna sa...

Nej då, de är inte alls svåra att göra. Om man använder rumsvarmt smör (alltså inte smält) så ska smeten bli ganska fast, så då är det bara att lägga en klick av varje sort bredvid varandra i formarna.

Lycka till!

Lottzys matblogg sa...

Vilka roliga muffins, kul variant på tigerkaka. Ska jag absolut testa :-)

//Lottzy

Catha sa...

Jag och Frida tog bara chokladdelen och så stoppade vi hallon i! Det var grymt gott, grymt!

Catha sa...

Idag blev chokladdelen Bamsemuffins till Olivers kalas.