måndag 4 juli 2011

Blåbärskakor



Idag har jag inte slitit ihjäl mig på jobbet precis. Lugnt och skönt och svalt. Då fick jag för mig att jag skulle sätta igång och baka när jag kom hem. Så nu har jag högsommarvärme i köket... Jag tänkte att jag skulle göra något med kvarvarande blåbär från i fjol och hittade detta recept. Jag tyckte att de smakade lite mycket bakpulver, så det kanske man kan dra ner på lite?

Ett tips kan nog vara att peta i bären frysta (om du inte använder färska bär förstås). Det blev väldigt kladdigt med tinade blåbär som den rutinerade bagaren hade räknat ut på förhand! ;-)

Du behöver:
150 gram smör
2 dl socker
3 tsk vaniljsocker
1 st ägg
5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
3 msk grädde
2 dl blåbär

Gör så här:
Rör smör, socker och vaniljsocker poröst. Ha i ägget. Blanda i mjöl, bakpulver och grädde. Rör detta till en jämn deg.

Rulla ca 20 bollar av degen och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Tryck i ett par blåbär i varje kaka.

Grädda i 175 grader i ca 15 minuter.

Inga kommentarer: