tisdag 31 maj 2011

Födelsedag


I helgen fyllde min man år och det har blivit lite av en tradition att jag gör jordgubbstårta till honom. Så även i år. Först tänkte jag baka bottnar, men jag tycker att det är svårt. Ofta blir det geggigt i mitten eller så är det närapå omöjligt att dela i bra lager. Och vill konsum sälja perfekta bottnar för 15 kr, då köper jag gärna.

Tricket för att det ska bli saftigt och gott är att lägga emellan tårtan dagen före. Jag hade hackade jordgubbar i ena lagret och marsán i det andra.


En bild på den laktosfria specialtårtan. Allergikern gillar inte jordgubbar och fick strössel istället.

1 kommentar:

Enkakaiugnen - Lotta sa...

Hej! Vad mycket gott ni har här! Mariannemuffinsen såg enormt lockande ut :) Angående tårtbotten så vill jag bara tipsa om ett superbra och tokenkelt tårtbottenrecept som jag alltid använder. Jag har fått det av min mamma och använt det massor med gånger och bottnen blir både hög, genomgräddad och lättskuren! Blev så glad när jag märkte att det funkade för mig, så därför vill jag tipsa om det. Det finns på min blogg. Fast tidsmässigt kan det ju såklart aldrig slå en färdiggjord! ;) Vad somrig den blev förresten!