torsdag 24 mars 2011

Vårrutor

Jag fick syn på chokladrutor på en parklek vi besökte i helgen och jag fick såna vårkänslor. Jag vet inte varför just dessa kakor påverkar mig så, men kanske är jag inte ensam eftersom de ibland faktiskt kallas Pipps vårrutor. Eller så är det för att de är vanligt förekommande på just parklekar som börjar vakna efter vintern. Hur som helst var jag i alla fall tvungen att baka en sats brunisar att njuta av i vårsolen.

Du behöver:
150 g smör
2 ägg
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 msk kakao
4 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 ½ dl mjölk

Glasyr:
75 g smör
1-2 msk kallt kaffe
1 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
3 ½ dl florsocker

Garnering:
Kokosflingor eller strössel

Gör så här:
Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt de torra ingredienserna omväxlande med mjölken och smöret. Häll smeten i en smord och bröad långpanna, 30x40 cm.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 15 minuter.

Låt kakan svalna. Smält under tiden smöret till glasyren. Tillsätt de övriga ingredienserna under omrörning. Bred glasyren på kakan. Strö på kokos eller strössel. Skär kakan i bitar.

Inga kommentarer: