lördag 19 mars 2011

Death by chocolate

I går hade vi träff med min bokklubb och det var min tur att bjuda. Eftersom boken vi diskuterade var en deckare och eftersom choklad är rätt i alla lägen så bakade jag denna kaka med namnet "Death by chocolate". Det blev inte världens vackraste kaka - de färska jordgubbarna jag glömde köpa hade höjt utseendet betydligt - men den var läskigt god. Och eftersom den är sprängfylld av choklad och i och med det ganska mäktig, så räcker den till många.

Du behöver:
150 g smör
200 g mörk choklad, 70% kakaohalt
2 ½ dl strösocker
4 ägg
1 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
½ dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1 dl crème fraiche

Till glasyren:
100 g choklad, 70% kakaohalt
1 dl vispgrädde

Till dekoration:
Färska jordgubbar
Minimaränger

Gör så här:
Smält smöret. Bryt chokladen i småbitar, lägg dem i det smälta smöret och rör tills de har smält och löst sig helt.
Vispa strösocker och ägg lätt och rör sedan ner chokladblandningen och de övriga ingredienserna. Häll smeten i en smord sockerkaksform. Ställ in den i nedre delen av ugnen och grädda i 175 grader ca 40 minuter. Kakan ska bli saftig och inte alltför torr inuti. Låt den svalna och stjälp sedan förstiktigt upp den på ett fat.

Hacka chokladen till glasyren och lägg bitarna i en skål. Värm grädden i en kastrull tills den kokar och häll den sedan över chokladen. Rör ordentligt tills chokladen har löst sig och smeten är jämn.
Låt glasyren svalna lite och häll den sedan över kakan. Dekorera med jordgubbar och minimaränger.

1 kommentar:

christina sa...

Den ser riktigt lockande ut för mig som älskar choklad.