torsdag 31 mars 2011

Torta di nocciole e cioccolato

Jag har fått ett fantastiskt stipendium och ska åka till Italien 10 dagar i sommar. Min kollega har fått samma stipendium, och när vi för ovanlighetens skull jobbade tillsammans på samma ställe förra veckan så passade vi på att fira det med denna italienska hasselnöts- och chokladkaka. Den var ljuvligt god med en saftig chokladbotten och ett sprött marängtäcke. Oj, oj - den har jag inte gjort för sista gången!


Du behöver:
150 g rumsvarmt smör
2 dl strösocker
4 äggulor
1 ½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
3 msk kakao
2 dl hasselnötter, grovt hackade
100 g grovt hackad mörk choklad, 70%

Maräng:
4 äggvitor
2 dl socker
1 msk kakao


Gör så här:
Rör smör och socker mjukt och poröst. Lägg i en äggula i sänder och vispa (gärna med elvisp) ordentligt mellan varje. Äggvitorna sparas så länge. Tillsätt vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker och 3 msk kakao i smeten. Vänd ner nötter och choklad i smeten. Spara lite nötter att toppa kakan med.

Maräng: Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Häll i socker och kakao, vispa några minuter till.

Lägg smeten i en väl smord och bröad form, ca 24 cm i diameter, med löstagbara kanter. Fördela därefter marängen över smeten. Strö över lite hackade nötter. Grädda kakan i 35-40 minuter i 175 grader. Lägg folie över om det behövs.

Lossa försiktigt runt om kanterna på kakan med en kniv, men vänta med att ta loss formen tills kakan svalnat. Låt den svalna helt innan servering, gärna i några timmar.

2 kommentarer:

Ellinor sa...

Hejsan,
Jag har kikat på detta recept måånga gånger men aldrig vågat prova. Nu är jag dock på gång, men undrar - kan den verkligen va så länge i ugnen och samtidigt bli så kladdig? Jag har nämligen aldrig lyckats få till några kladdiga kladdkakor (i såfall har de bara varit kladd rakt i genom) Därför är jag så osäker på om jag kommer lyckas..
Hur som helst: Hade Du din inne så länge?

Viveka sa...

Hej Ellinor!
Jag rekommenderar verkligen den här tårtan, den är jättegod. Nu var det ju ett tag sen jag gjorde den själv så jag minns inte exakt hur länge jag hade den i ugnen, men jag brukar följa recept ganska exakt, så jag är ganska säker på att jag hade den inne minst 40 minuter. Jag tror inte du kommer att misslyckas!
Lycka till!