måndag 28 februari 2011

Syltkakor

Jaha, då kan man börja avveckla. Min 5-åring fick en receptbok av mormor och när jag kom hem luktade det nybakat. Han hade valt att göra syltkakor och dom var förstås jättegoda i all sin enkelhet. Så nu kan nästa generation ta över. Om jag kan hålla mig...

Du behöver:
200 g smör
1 dl strösocker
5 dl vetemjöl
1 dl sylt

Gör så här:
Tvätta händerna. (Varför står det bara i recept för barn??)
Blanda ihop smör, socker och mjöl och arbeta ihop till en deg. Rulla degen till en rulle och skär 20 kakor. Lägg dem på en plåt och tryck fingret lite lätt i mitten på varje kaka. Lägg sylt i gropen. Grädda i 175 grader i 14 minuter.

5 kommentarer:

Helena Ljunggren sa...

Söta :) Syltkakor är riktigt gott, alldeles lagom.

Catha sa...

Jag ser verkligen fram emot att få honom som svärson!

Li sa...

Syltkakor är så gott, och lätt att variera med olika sylter osv. Brukar ha lite mörk choklad över mina innan jag gräddar dem :)

Anonym sa...

Häftig kille!
Var de dessa kakor jag fick smaka?

Viveka sa...

Tja du "Anonym". Om du fått smaka dem eller inte beror på vem du är...

Li - det låter väldigt gott med choklad på!