torsdag 12 november 2009

Hallongrottor

En riktig småkaksklassiker! Hallongrottor är både gott och väldigt lätt att göra. Jag vet faktiskt inte varför jag inte provat tidigare? Nu önskade sig min man dessa till födelsedagen, och det var ju en anledning så god som någon. Jag provade först att göra en glutenfri variant, men de blev i princip oätliga, så dom hamnade i papperskorgen. Men den här varianten har jag inte bakat för sista gången, det är jag säker på.



4½ dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
200 g smör
ca 1 dl fast sylt

Blanda ihop mjöl, socker, bakpulver och vaniljsocker. Tillsätt rumsvarmt smör i småbitar och gojsa ihop. Rulla små bollar av smeten och lägg i små formar eller på bakplåtspapper. Platta till kakorna lätt och gör en liten fördjupning mitt i. Klicka på lite sylt. Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter i 200 grader.

Inga kommentarer: