måndag 15 oktober 2012

Granola

 
Det här inlägget kanske inte passar i en bakblogg? Men man använder ju i alla fall ugnen... Hur som helst, nu har även jag testat att göra egen granola (eller müsli om du hellre vill kalla det så). Riktigt roligt och enkelt. Lite som när man hitta-på-bakade när man var liten. Häll i lite av det och lite av det och kanske mycket av det. Ungefär så här gjorde jag:


Jag använde havregryn och rågflingor som bas. Solroskärnor, pumpakärnor, linfrö, krossat knäckebröd och hackade cashewnötter (maken som tål nötter fick en nötblandning i sin variant). Sen får ni inte missa att blanda i kanel, mycket smarrigt! Blandade ihop allt och bredde ut i en teflonform. Blandade vatten med rapsolja och honung (man kan tydligen ta sirap istället/också) och rörde ut i grynblandningen så att det blir lite småklibbigt.


När jag kollade runt bland olika recept verkar allt va rätt. Ugnstemperaturerna varierade mellan 150-250 grader. Jag rostade min granola i 180 grader. Hur länge varierar kraftigt beroende hur mycket man gör och hur mycket vätska man har tillfört. Men jag skulle säga minst 20 minuter. Men rör om då och då. Var särskilt noggrann på slutet så det inte bränner! Vill du ha torkad frukt i tillsätter du det efter rostning. Jag hade gojibär och torkade äpplen.

 
Torka äpplen är lätt att göra själv. Bara skiva tunt, ta bort kärnhuset och häng upp på grillpinnar ett par dagar. Vill man inte att det ska bli bruna kan man tydligen doppa dem i lättsaltat vatten innan man torkar dem.
 
Mitt sista tips är att använda granolan, inte bara i filen, utan som snacks. Urgott!
 
Tack för ordet!

Inga kommentarer: