måndag 26 september 2011

Discotårta

Vår äldsta son fyller år på onsdag och i fredags hade han och hans bästa kompis sexårsdisco för sina kompisar. Den stolta modern la ner den kraft och energi som fanns kvar efter arbetsveckan och skapade denna discotårta. Tanken var att den skulle vara lite regnbågsfärgad inuti - vilket var ganska onödigt om jag hade tänkt efter. Jag menar, vilka sexåringar bryr sig om vilken färg det är inuti tårtan? Och om nån nu skulle bry sig, så kan man ändå inte se det särskilt tydligt i discoljus... Men har man blivit lite insnöad så har man.



Jag började med en färdigköpt chokladbotten, la ett lager blåbärsgrädde på det. Hade hoppats att det skulle bli något mera lila än vad det blev. Sedan kom en ljus tårtbotten och ett lager jordgubbstårtfyllning ovanpå. Fyllningen är en färdigköpt variant som man bara blandar med mjölk. Det innehåller inte en enda äkta jordgubbe, men det blev en fin rosa färg och en helt ok smak.

Sen la jag på en marängbotten och ovanpå det en gul vaniljfluff (se recept nedan), och avslutade med en chokladtårtbotten och så grädde dekorerad med godis.

God blev den i alla fall!


Till vaniljfluff behöver du:
2 dl creme fraiche
2 dl färdig vaniljsås
½ dl socker
½ tsk vaniljsocker
3 blad gelatin
2 dl vispad grädde

Gör så här:
Blanda creme fraiche, vaniljsås, socker och vaniljsocker. Blötlägg gelatinet och smält det i vatten enligt anvisningarna på förpackningen. Rör ner det i såsen och låt det svalna. Rör i den vispade grädden.

1 kommentar:

Catha sa...

Inte bara god. Det var den godaste discötårta jag har ätit!

HAde jag inte varit tvungen att springa många långa kilometrar för att få ihop Viktväktarpoints nog, så hade jag ätit upp allt som fanns kvar!