söndag 18 september 2011

Äppelpaj

Fick tidningen Buffé häromdagen och bläddrade igenom den lite slött som jag brukar. Jag kan inte påminna mig om att jag någonsin har bakat eller lagat någonting därifrån (även om jag ofta har ambitionen...). Den här gången fastnade jag dock för Tommy Myllymäkis äppelpaj. Det var inga konstigheter och den skiljer sig väl inte så mycket från andra smulpajer. Men den var enkel att göra och vi fick anledning till ännu ett balkongfika i solen. Undrar om hösten bjuder på fler?

Du behöver:
ca 800 g äpplen
1 tsk kanel
2 tsk socker
1 krm flingsalt

Smul
125 g kallt smör
2 dl vetemjöl
1 dl havregryn
1 ½ dl socker
1 ½ tsk slingsalt

Gör så här:
  • Skär smöret i bitar. Nyp ihop smör, mjöl och havregryn till en smulig massa. Blanda i socker och flingsalt.
  • Skala, kärna ur och skär äpplena i mindre bitar. Blanda äpplena med kanel, socker och flingsalt i en smord pajform.
  • Fördela smulorna över äpplena och grädda mitt i ugnen i 225 grader o 20-25 minuter.
Vispad grädde, vaniljsås eller glass är gott till.

2 kommentarer:

Tina N sa...

Jag är precis, som du. Bläddrar och tänker att man kanske skulle, men gör aldrig något. Funderade också på den här pajen. Lät spännande med flingsaltet! :)

Björn sa...

Läste också denna då det kom, men kom mig inte för att göra det innan jag läste denna.
Blev en mycket bra paj :)