lördag 1 januari 2011

Pinocchiotårta

Nyårstårtan blev inte attackerad förrän på nyårsdagen, det gick helt enkelt inte att få i sig mer godsaker igår - trots att kvällen och natten var lång. Den var nog snäppet godare igår, men vad gör väl det? Det är inte fel att mumsa tårta i pyjamas heller. Tårtan är en klassiker som finns i mängder av varianter och har massa olika namn, men i "Sju sorters kakor" kallas den Pinocchiotårta så jag håller mig till det.

Ett riktigt GOTT NYTT ÅR önskar vi er alla trogna och otrogna läsare!
Vi är så glada att ni tittar in till oss ibland.

Du behöver:
75 g smör
2 dl florsocker
5 äggulor
1 ½ dl vetemjöl
1 ½ tsk bakpulver
4 msk mjölk

Till marängen:
5 äggvitor
2 dl socker
1 påse (35 g) mandelspån

Fyllning:
3 dl vispgrädde
mandarinklyftor på burk

Gör så här:
Smörj ett smörgås- eller bakplåtspapper väl och lägg det i en långpanna, 30x40 cm.
Rör smör och socker poröst. Tillsätt äggulorna, en i taget, och rör en stund mellan varje. Blanda mjölet och bakpulvret. Rör ner detta och mjölken. Bred ut smeten.
Vispa vitorna och sockret till marängsmet. Bred den lite ojämnt över smeten i formen. Strö över mandelspånen.
Grädda botten i mitten eller nedre delen av ugnen i 175-200 grader tills marängen fått färg och sockerkakan är torr, ca 20 minuter.
Låt kakan svalna något. Lossa den från papperet och dela den mitt i tu på längden eller tvären.
Vispa grädden och blanda i de väl avrunna mandarinerna. Bred det på ena bottnen med marängsidan uppåt. Lägg den andra botten ovanpå med marängsidan uppåt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ser verkligen gott ut!
En gammal klassiker som håller...
Jag har en liten utmaning till systrarna. Jag var in till stan på mellandagsrea och fikade på Waynes coffee och åt en "angelcake" som var gudomlig. Har letat, men hittar inte vad det kan vara för kaka. Skulle vilja prova baka den hemma. Kan ni kanske hjälpa mig att finna den?
MVH
Marit

Ellinor sa...

Hm, det var en utmaning! Har aldrig hört talas om den, men gjorde en snabb sökning på nätet och något att tänka på när du letar är att det verkar vara skillad på angel cake och angel food cake. Leta runt lite så hittar du säkert något recept som passar det du har tänkt!
/Ellinor

sara sa...

hej!
jag har precis gjort denna från sju sorters kakor, lika recept som ditt.. men efter 20 min i ugnen så är marängen fortfarnade mjuk, hårdnar den sen eller har jag misslyckats? :(

Viveka sa...

Jaa du Sara, lite hårdnar nog marängen efteråt. Men eftersom den sitter ihop med sockerkakan så blir den aldrig hård som en vanlig maräng. Du har nog inte misslyckats, för jag gissar att den blev god ändå. Eller?