tisdag 23 november 2010

Hallonmuffins


Imorgon ska jag och min närmaste kollega fira en liten hemlig sak. Jag tänkte ta med muffins. Vågade mig på att prova syrrans paradmuffins och fyllde dem med hallon från mamma och pappas trädgård. De blev mycket goda trots att jag var lite snabb och råkade smälta margarinet innan jag hade läst receptet ordentligt...

Recept 12 stora muffins:

150 g smör eller margarin
2 dl socker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
½ dl mjölk
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
hallon eller annat efter behag

Rör matfett och socker vitt och pösigt, gärna med elvisp. Rör i äggen, ett i taget. Tillsätt vaniljsocker och mjölk. Blanda mjöl och bakpulver och rör i smeten. Fyll smeten i en smord muffinspanna eller i muffinsformar. Tryck i hallonen med en sked.
Grädda i 200 grader, ca 15 minuter

Inga kommentarer: