fredag 4 december 2009

Enkel apelsintryffel

Jag har aldrig varit mycket för hemlagat julgodis. Jag har inte ens varit mycket för choklad över huvud taget. Men chokladbegäret väcktes när jag var gravid första gången och har inte släppt sen dess och i år är jag för första gången riktigt taggad för att göra eget julgodis. Men som den rookie jag är på området vill jag förstås börja enkelt, så denna tryffel passade mig utmärkt. Snabbt, enkelt och gott. Jag smaksatte den med apelsin, men det går naturligtvis att välja nästan vad annat gott som helst, t ex nötter, nougat, pepparmint, espressokaffe eller mandelmassa.

Gör så här

Värm 2 dl vispgrädde i en kastrull tills den precis börjar bubbla.

Rör ner 200 gram finhackad choklad (mjölk- eller mörk) och rör om tills den smält helt.

Smaksätt med rivet skal från en apelsin.

Häll tryffeln i ischokladformar (det blir ca 60 st).

Ställ och förvara kallt.

Inga kommentarer: