torsdag 30 augusti 2012

Knäckig rabarberpaj

Den här pajen ska jag definitivt göra fler gånger, det föll mig verkligen på läppen! Men då ska jag tina rabarberna ordentligt först, jag tror att det var det som gjorde att min paj inte blev lika knäckig som den såg ut att vara på icas hemsida där jag hittade receptet.
 
 
Du behöver:
500 g rabarber
2 dl havregryn
2 dl socker
1,8 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
1 krm vaniljsocker
125 g smör
½ dl vispgrädde
½ dl ljus sirap
smör till formen
vaniljglass till servering
 
Gör så här:
Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
Smält smöret i en kastrull tillsammans med grädde och sirap. Blanda ner de torra ingredienserna.
Ansa och skär rabarberba i ca 4 cm stora bitar. Lägg dem i en smord ugnsform. Bred på smeten.
Grädda i 150 grader i 40-50 minuter tills den fått fin färg. Severa med vaniljglass.

1 kommentar:

M sa...

Tycker du om knäckiga pajer ska du prova att göra följande:

Blanda ihop 125 g smör, 1,5 dl socker, 2 dl mjöl och 3/4 tsk bakpulver

lägg sen över rabarber i pajform, in i ugn, 200 gr ca 25-30 min.
Sagolikt gott och fick de flesta barn på fritidset där jag jobbar att ändra åsikt om rabarberpaj efter att en kollega bjöd oss.