söndag 26 augusti 2012

Kalljästa frukostfrallor

 
Här har det visst blivit en låååång bloggpaus. Ett annat ord är semester. Bland annat har vi haft tid till att hälsa på vänner runt om i Sverige. Extra mysigt att hinna träffas när man bor så långt ifrån varandra! Hos en familj hade vi den stora lyxen att bli bjudna på nybakade frallor till frukost! När min familj senare hyrde en sommarstuga mitt ute i skogen passade jag på att baka dem jag med. Allt arbete förbereds kvällen innan och på morgonen är det bara att skjutsa in i ugnen!
 
  

Du behöver:
1/4 paket jäst (12 g)
2½ dl kallt vatten
1 msk olja
1 tsk salt
1 tsk socker
6-7 dl vetemjöl
 
Gör så här:
Finfördela jästen i en bunke. Häll över vatten ocholja och rör tills jästen lösts sig.
Tillsätt salt, socker och mjöl. Arbeta till en smidig deg. Forma till ca 10 bullar. Ställ in i kylen 8-10 h.
 
Grädda i 250 grader i ca 10 minuter.
 
 

1 kommentar:

Helena sa...

Jag brukar också baka kalljästa frallor. Det är lyx med nybakta frallor på morgonen:)