måndag 16 juli 2012

Sesamkakor


Just det ja. Jag gillar ju inte att baka småkakor. I alla fall inte när det blir för meckigt att få ihop degen. Den här var alldeles omöjlig för mig att få ihop, så jag tillsatte mer smör tills det var möjligt. Kakorna blev goda och känns lite mindre onyttiga än andra småkakor. Fast det vet jag egentligen ingeting om. Receptet kommer från Saltå kvarn.

Du behöver:
125 g smör (men jag hade som sagt mer)
1 ½ dl sesamfrön
1 ½ dl socker
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
rivet skal från 1 ekologisk citron
sesamfrön att doppa i

Gör så här:
Rör ihop smör, sesamfrön och socker till en jämn smet. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner i smeten tillsammans med citronskalet. Rulla till en lång rulle och skär ca 40 kakor, ungefär ½ cm tjocka. Häll sesamfrön på ett fat och doppa ena sidan av varje kaka i fröna. Lägg på plåt med sesamsidan uppåt. Grädda i 200 grader i ca 12 minuter.

1 kommentar:

Dags att baka sa...

Ja småkakor är jobbigt att göra men de låter ju jättegoda