tisdag 10 juli 2012

Havreflarn


Alltså, jag borde inte klaga (även om ni som känner mig vet att jag oftast gör det ändå). Vara föräldraledig, speciellt nu på sommaren, är ju inte fy skam. Men när maken jobbar och alla andra verkar ha det så trevligt i sina sommarstugor, skärgården, västkusten eller var de nu är, då kan dagarna bli lite sega såhär i förorten. Idag hade jag inte ens nåt fika till kaffet. Då kände jag att det var dags att rycka upp mig och göra nåt åt det! Jag dammade av den gamla klassikern havreflarn. Föredömligt liten arbetsinsats!

Du behöver:
75 g smör
1 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 dl socker
2 msk kaffegrädde eller mjölk
2 msk sirap
1/4 tsk bakpulver

Gör så här:
Smält smöret i en kastrull. Häll i övriga ingredienser och rör till en smet. Klicka ut på bakplåtspapper (ca 30 st). Grädda mitt i ugnen i 5 minuter. Har du en käpp kan man tydligen låta flarnen svalna över den så de blir böjda.

Inga kommentarer: