tisdag 19 april 2011

Apelsin- och chokladkaka

Jag tänkte jag skulle göra lite påskgula maränger, jag hade ju ändå lite gul karamellfärg i skåpet. Men vispad äggvita är otrolig känslig för fukt, det har jag vetat teoretiskt förut, men nu fick jag testa det praktiskt också. En gnutta för mycket karamellfärg, och vips så förvandlas den där härligt krämiga smeten till en blöt sörja. :(
Men gästerna var på väg och man vill ju inte bara slänga tre ägg. (Jag har en kompis mamma som oavsett tid och ork alltid satte en bulldeg när hon upptäckte att en jäst var på väg att gå ut. Ja, visst är det lite sjukt...) Men jag slängde i alla fall i gulorna med och experimenterade ihop en sockerkaka med apelsin- och chokladsmak. Det gick ju riktigt bra!

Du behöver:
3 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
100 g smör
½ dl mjölk
rivet skal av apelsin
hackad choklad, ca 100 g
Lite gul karamellfärg, om man vill ha den extra påskgul

Gör så här:
Vispa ägg, socker och karamellfärg pösigt. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker och vänd ner i smeten. Rör i mjölken och smöret (behöver inte smältas om det är rumsvarmt). Blanda i apelsinskalet och chokladen. Häll i smord och bröad form, grädda i 175 grader i ca 40 minuter i nedre delen av ugnen.

Inga kommentarer: